Thursday, September 18, 2014

Berubah 360 darjah - DSAI (Kuasa itu berhantu)



Sekali air berubah sekali pasir berubah. Memang benar perumpamaan itu. Kebenarannya ternyata dengan diri saya. Suatu ketika dulu saya amat sayang dan tabik dengan DSAI. Bagi saya dia seorang pemimpin yangbisa mencipta tamadunnya sendiri. Namun,  kini saya seolah2 berubah 360 darjah terhadap beliau. Saya amat terkilan dengan beberapa tindakan beliau. Malahan persaan benci adakalanya menyerang diri saya apabila beliau melaksanakan misinya. Hati saya sesekali berbisik.  Dia ini jenis pemimpin apa? Kategori mana? Kenapa rosakkan kepercayaan saya dan ramai lagi di luar sana.  

DSAI seolah2 penyebab utama orang Melayu berpecah. Beliau bertukar arah dan sanggup membelakangkan bangsa dan agama demi sebuah kepentingan. Lantas kuasa itu mendorong dia terus mengutuk. Dia sepatutnya memberi satu anjakan paradigma kepada orang Melayu . Orang Melayu perlu bersatu seteguhnya. Namun, berlaku sebaliknya. Beberapa insiden berlaku yang amat memalukan. Tindakan itu menjejaskan imej Melayu. Kenapa begini jadinya?

Tertanya2 dalam hati tak terfikirkah oleh DSAI bahawa bila tersalah langkah nanti Melayu cuma tinggal nama. Andai kuasa berpindah arah Melayu bakal mengemis di bumi sendiri. Bila sesal kemudian berlaku menangis air mata darah tak berguna lagi. Aduhaiiii berjuanglah kerana bangsa, agama dan negara dengan keikhlasan yang jitu.

Kini aku hilang kepercayaan dengan DSAI. Perasaan marah dan benci saling bertindih. Dia buat refomasi di jalanan. Kononnya cara untuk menuntut keadilan dan inovasi. Auta punya cerita saja kerana ia menyebabkan kemudahan awam rosak. Pernigaan usahawan terjejas. Palin nyata ia menjejaskan imej negara. Hingga kini orang Melayu berpecah tapi bangsa lain bersatu. Mungkin ada yang di belakang senyum dan ketawa.


No comments:

Post a Comment