Monday, December 2, 2013

Siti Aishah jalani tempoh tahanan di London

Sejak minggu lepas media banyak menyiarkan berita mengenai Siti Aishah Abdul Wahab, 69 yang didakwa dijadikan hamba domestik oleh sepasang suami isteri di London. Memang menyentuh perasaan jika benarlah dia menjadi hamba kerana dia seorang yang pintar suatu ketika dulu. Tapi tak apa perjalanan hidup masing2.
Berita gempar tentang Siti Aishah menjadi tajuk di media tempatan. Ia bermula apabila Siti Aishah salah seorang daripada tiga individu yang diselamatkan polis Britain pada 22 November lalu tersiar di media. Berita itu menyebabkan Kamar Mahtum Abdul Wahab 73 tekad ke London untuk memastikan Siti Aishah itu adalah adiknya yang sebelas. Akhirnya Kamar Mahtum berjaya menemui adiknya dengan bantuan Persuruhjaya Tinggi Malaysia di Britain.
Setelah berpuluh tahun tidak bertemu keluarga, Siti Aishah berjanji untuk pulang ke pangkuan keluarga selepas selesai menjalani tempoh penahanan selama sembilan bulan. Beliau dalam tahanan polis bagi membantu siasatan kematian Sian Davies pada tahun 1997 yang dipercayai menjadi hamba kepada Aravindan Balakrishnan, 73 dan isterinya Chanda Pattni, 67 di Lambeth, London.

No comments:

Post a Comment