Thursday, June 14, 2012

Mengaji alquran



Al-Quran kitab teragung....


Aku masih ingat ketika di zaman kanak2ku. Masa banyak diisikan dgn pegi sekolah,buah keja rumah, angkat air dari perigi,ambil kayu api dan pegi mengaji. Cuma sesekali aku pegi memancing. Ketika itu, memang arwah bapa ajar kami mengaji tapi dia suruh lagi mengaji dgn guru lain. Dia begitu mementingkan pendidikan alquran di samping sekolah. Guru mengaji memang ramai. Pelbagai pengalaman dirasa temasuklah menyeberangi sungai, mereda malam, berjln dlm semak, kena marah dan sebagainya.

Ketika itu mengaji sebab memang mau belajai mengaji. Semua sepupu yg sebaya juga mengaji. Kami berlumba2 untuk khatam quran. Mengaji di rumah cuma menggunakan lampu pelita. Namun untuk terang sumbuh lampu dibuat dari kertas yang digulung dan dicucuk ke botol spy cahayanya besar. Aku tidak faham pun akan ayat2 yg dibaca. Tapi memang dididik mengaji itu perlu. Betapa bertuahnya aku gunakan masa sedari kecilku dengan baik.


Kini aku amat bersyukur sebab semakin dekat dgn alquran. Hakikatnya alquran itu merupakan mukjizat yang paling besar dan utama yg diturunkan Allah kpd Nabi Muhammad saw. Ia petunjuk yang paling baik untuk umat manusia sehingga ke hari Kiamat dlm mencari keredhaan Allah. Malahan ia juga untuk mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.






Segalanya cuma terkenangkenang...

No comments:

Post a Comment