Monday, March 5, 2012

Rendang ayam Melayu tawan lidah Russia


Saya suka makan pelbagai jenis sup. Pedas(sikit2 boleh le) bukan pilihan saya. Namun berlainan dengan wanita berkulit putih dari Russia ini.

Rendang ayam telah memikat hati seorang rakyat Russia yang menjadi peserta Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu, Polina Matveycheva. Berusia 20 tahun dan memang mengemari masakan Melayu. Dia amat suka makan rendang kerana bagi sangat sedap.Disebabkan terlalu minat Polina mau belajar masakan Melayu. Dia suka mau belajar masak rendang ayam dan hidang kepada keluarganya.

Polina kata masalahnya bahan2 masakan Melayu agak susah utk mendapatnya di Russia. Jadi Polina kenalah beli di Kuala Lumpur pelbagai jenis bahan untuk memasak menu Melayu. Mudah2 cara itu masakan dan budaya Melayu akan terus tersebar luas. Malahan akan menawan lidah orang russia seramai mungkin.....

Jika usaha lebih tentunya banyak nanti masakan di negara ini akan diminati di peringkat antarabangsa. Di negara ini pelbagai jenis makanan seperti sup, soto, rojak,masak kicap, serunding, kari ayam, ikan bakar dsb.

No comments:

Post a Comment