Tuesday, March 6, 2012

Kartunis boleh jutawan


Keluar dari takuk lama atau konvesnsional untuk lebih bjaya. Persaingan dunia kartun sekarang ni sengit. Ia jauh berbeza dengan kartunis 30 tahun yang lalu. Mereka cuma mencurahkan idea, bakat dan kreativiti di atas kertas. Ketika itu majalah gila2, Batu Api, Geli Hati dan risalah kecil Anak2 sidek dan sebagainya amat popular di kalangan kanak2 mahupun peminat kartun. Cara ini terlalu sentimental. Mereka perlu memasukkan unusr audio visual untuk kelainan.

Memang wajar berlaku transformasi dunia kartunis ini. Zaman ni kartunis boleh menjadi jutawan jika karya mereka boleh dipasarkan melalui medium media elektronik. Pastinya mendatangkan hasil yang baik jika karya kartun tersiar di televisyen, layar perak dan boleh dipasar ke peringkat antarabangsa. Malahan tidak hairan jika ia boleh didownload di internet yang boleh mendatang hasil.

Kerajaan memberi perhatian dengan memberi dana RM5 juta kepada ahli2 Konsortium Cartoonist At Work(CAM). Masakini CAM mengumpul 10 kartunis lama dan baru bagi menghasilkan produk kartun yang boleh diangkat ke medium animasi. Langkah di depan terbuka luas. Kena tabah dan tahan serta terus berkarya dengan idea yang punya kelas pertama.

No comments:

Post a Comment