Monday, November 7, 2011

Rindu ayah

Aduhai....terasa menikam di kalbu. Aku tiba2 dilambai rindu yang amat...kenapa ni Tuhan? Ampuni dosa-dosaku dan berikanlah aku ketabahan. Gini bermula....

Jam 6.45 pagi kami keluar rumah untuk pergi kerja di Putrajaya. Juruhebah radio Iklim membaca ringkasan tajuk2 akhbar hari ini. Memang bagus. Sekurang-kurangnya dapat atu apa yang tersiar di akhbar. Macam-macam berita. Selesai bagi maklumat, maka disiarkan takbir pulak!

Takbir itu bagai kilat menyambar di kalbu. Tiba-tiba rindu yang amat kepada arwah bapak. Bagai terngiang2 suaranya bertakbir di cupingku. Aku cuba ikut bertakbir dengan suara kecil. Begitu jugak suami di sebelah. Memang sakit bila rindu itu datang. Apa lagi bila terbayang di mata arwah berbaju Melayu dan bersampin. Dia tersenyum2 cuma kurang jelas bayangannya. Mungkin dia sudah tiada sejak tahun 1989 yang lalu.

Aku diamkan diri saja. Aku cuba penjamkan mata. Rindu itu kugenggam sambil memujuk diri agar sabar. Terima kasih wahai rindu di atas kedatanganmu di pagi hari. Sebaknya tidak terkatakan. Mujur le rindu itu perlahan-lahan hilang tanpa kusedar bila takbir berakhir.

Al-fathiah...

No comments:

Post a Comment