Sunday, October 23, 2011

Jalan Masjid India Ditawan lagi


Semalam seawal jam 9.00 pagi saya bersama Gee (sahabat lama) mengisi hari Ahad dengan riadah minda. Kami telah lama tidak berjalan sama. Program ini telah diatur seminggu lebih awal. Kebetulan saya pun memang mau membeli beberapa barang keperluan. Memang tidak sabar menunggu hari ahad. Macam2 plan yang ada dalam minda. Destinasi kami Jalan Masjid India. Kawasan ini jugak antara yang digemari pengunjung Kuala Lumpur.

Dia tiba jam 8.00 pagi. Kami selalu datang awal kerana utk dapat parking yang mudah dan selesa. Aku lewat sikit sebab abg hantar kerana dia bertugas. Seronok juga sebab abang hantar. jadi tak perlu sibuk cari parking.

Tiba saja di Jalan Masjid India aku terus ke pasaraya Mydin. Tersalah masuk Mydin pulak! Gee di Mydin jual pakaian. Sesegeranya aku ke sana. Dia sudah memilih beberapa barang. Aku pun melihat senarai nak mau dibeli termasuklah sarung tangan, stokin, jubah, serkup kepala dll. Tak semuanya ada di situ kerana tidak menepati citarasa. Kami simpan barang ke kereta. Selepas itu kami pi makan kat gerai makan makcik pandai cakap orng putih. Itulah gelaran kami bagi. Sudah menjadi kebiasaaan setiap turun ke Jalan Masjid India di hujung mingu kami akan ke gerainya. Masakannya sedap dan harganya pun patut. Aku memang lapar. Makan dgn lauk - 2 jenis ikan, sayur dan tauhu. Gee cuma makan kuih dan minum teh tarik. Katanya sarapan pun dia kat situ dan makan nasi lemak.

Jam sudah 12.30 tengahari. Kami teruskan misi pi tengok jubah dan tudung. Semuanya dapat dibeli. Malah kami beli baju kurung lagi. Memang tak ada dalam senarai pun. Tapi kainnya cantik dan harga murah. Macam2 warna tudung dibeli. Jubah hitam dan putih pun ada. Sekali lagi semua barang itu diletakkan ke bonet kereta.

Melewati jalan itu memang semakin sesak kerana gerai2 utk deepavali semakin ramai pengunjungnya. Pelbagai fesyen India. Berkelip2 dan mengerlip gi. Namun yang nyata semua kaum ada di situ. Di hujung jalan terletak pentas yang lengkap dengan alat siaraya dan kerusi VIP serta tetamu. Ada orang besar datang rupanya. Gerai2 sepanjang jalan dan jaln ditutup.

Dalam perjalanan tu kami singgah beberapa kedai. Gee sempat beli sehelai baju batek. Cantik dan harganya menawan di sebuah kedai di Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR). Lepas tu kami ke Sogo. Ramainya orang. Ada jualan murah lagi. Sogo selalu cam tu. Sempat beli beberapa barangan diri. Kami agak lama jugak di situ. Tiba2 aku teringat mungkin abang dah siap keja. Risau dia menunggu pulak! Mujur le dia dalam perjalanan balik dari Putrajaya.

Memang betul2 lepas geram semalam. Namun enjoy. Satu terapi. Kami pi jalan2 dan beli2 dari pagi hingga lewat petang. Masing2 sibuk. Setelah lewat jam 5.00 petang kami pun memutuskan untuk tangguhkan dan sambungkan perjalanan itu ke suatu ketika yang lain...

No comments:

Post a Comment