Sunday, October 16, 2011

Agama itu indah

Agama Islam itu indah. Dipermudahkan urusan hidup. Hidup kepentingan bersama. Mengambil subjek penderman organ, agama mengharuskannya. Alngkah indahnya dorongan agama itu. Dengan kata lain agama tidak pernah menghalang untuk seseorang itu menderma organ. Ini disebabkan pendermaan itu memberi nyawa kepada orang lain. Manfaatkan orang lain.

Pendermaan organ dilakukan selepas seseorang itu meninggal dunia. Oleh itu betapa pentingnya wasiat untuk menderma organ itu diketahui oleh pihak berkenaan. Ini untuk memastikan penderma berkenaan tercapai niatnya. Namun yang nyata kesedaran untuk menderma organ itu masih kurang mendapat sambutan. Bukan mudah untuk mengubah mentaliti orang ramai untuk menderma kerana mereka mempunyai alasan-alasan yang tersendiri.

Menderma organ itu harus. Ia ukuran keimanan. Namun yang paling utama niat seseorang untuk menderma. Tiada paksaan untuk menderma. Pemberi dan penerima itu tidak dihadkan kepada agama, keturunan atau kaum. Sebagai contoh sebelum ini orang Melayu mendermakan organnya kepada seorang berketurunan Cina. Hingga sekarang penerima organ itu hidup sihat. Begitu juga dengan penderma berkenaan.

KKM akan meneruskan Kempen Pendermaan Organ untuk membantu mereka yang menderita. Antara organ yang boleh diderma ialah jantung, kornea mata, paru2, buah pinggan dan sebagainya. Sejarah pendermaan organ ini telah bermula di Malaysia sejak tahun 1970-an lagi dengan pemindahan buah pinggang.

Menderma organ si mati menjamin kesejahteraan. Oleh itu, untuk menjayakan kempen ini ialah mesti ada kesedaran dan kefahaman yang amat baik di kalangan masyarakat. Namun timbul pertanyaan, adakah masyakarat kita masih ada ketakutan untuk menderma? Yang penting ternyata keindahan ada dalam agama bagi yang menderma. Untuk menjayakannya Kempen Pendermaan Organ KKM melalui media perlu diteruskan jua....

No comments:

Post a Comment