Sunday, September 19, 2010

peristiwa kendiri yang menduga

Hidup dirantau orang telah lamaku kecapi. segala suka duka, senang susah, gembira resah, sakit deman, dan macam2 lagi aku lalui sendiri. amat payah untukku ceritakan dengan kawan2 juga sahabat. aku lebih senang menyimpannya sendiri. hal2 peribadi tak perlu diceritakan. aku pun tidak tahu kenapa pendirianku demikian. mungkin juga menjadi prinsipku. apabila berkongsi cerita dengan kekawan aku lebih suka perkara yang biasa seperti isu kerja, kecantikan, melancong, sastera, alam, masalah semasa dan sebagainya. namun aku sentiasa sedia mendengar dan menerima seadanya cerita kekawan atau sahabat.


baru2 ini aku diduga. impianku cuma yang santai dan tidak meriah. maksudku biarkah ia berlaku sekadar ringkas dan tidak banyak mata memandang. apa yang berlaku benar2 di luar dugaku. bila saja aku tiba di depan rumah amboi aku terkejut sangat. begitu ramai insan (ada yang aku tidak kenal). kakiku jadi kaku. sabarku ketepi. aku amat susah untuk mengawal perasaan. kugagahi kunaik ke rumah melalui jalan lain. kuterus masuk ke bilik dan keluar lagi untuk mengambil air sembahyang. sudah masuk waktu asar. ketika keluar dari bilik air seorang pakcik mau berjumpa tapi aku mengelak kerana mau solat dulu. memang hati panas waktu itu. biarlah mereka,,,bisik hatiku. aku solat cuma sekejap.


kini aku kuatkan semangat untuk ke dapur dan duduk rehat. tanpa sedarku ada beberapa pertanyaan kuluahkan kepada seorang adik. kenapa macam ni? kenapa ramai begini? Ini kenapa?aduh! sakit jiwaku. memberontak benak rasaku. aku rimas. sesekali rasa meluat. kenapa? aku pun kurang pasti. mungkin aku tidak bersedia seperti ini. aku tidak bercakap cuma memandang dengan rasa kurang selesa.

No comments:

Post a Comment