Monday, May 24, 2010

Kepercayaan Kaum Batak Unik - bunyi cicik itu penting

Kaum Batak mempunyai cara hidup dan kepercayaan yang unik. Mereka hidup sederhana dan mementingkan keturunan anak yang ramai. Kaum Batak terbahagi kepada empat (4) kaum iaitu Batak Toba, Batak Simalungan, Batak Pakpak, Batak karo dan Batak Mandaling . Mereka awal berkahwin dan mempunyai anak yang ramai. Prinsip mereka lagi ramai anak lagi banyak rezeki Kaum ibu akan mengedung anak sambil bekerja. Kaum wanita juga lebih rajin bekerja berbanding kaum lelaki Batak terutama di zaman lampau.

Mereka juga mempercayai bahawa bunyi cicik berperanan penting dalam membuat keputusan. Bunyi itu seolah2 mengiyakan perbuatan yang bakal dilaksanakan. Oleh itu, ukiran cicik sentiasa ada di ruang rumah dan tempat yang berkenaan. Bagi mereka cicik itu tidak berbohong jika membunyikan suaranya terhadap sessuatu perkara yang dibicarakan.

Selain itu, mereka mempercayai cicak menyelamatkan daripada nyamuk. Cicik makan nyamuk. Cicik yang banyak juga menandakan banyak rezeki yang diperolehi. Kewujudan cicik itu memang ditunggu dan diharapkan dalam sesebuah keluarga misalnya. Ketiga, bunyi cicak yang bising menyelamatkan mereka dari dirompak. Jadi ia sebagai langkah keselamatan terhadap kaum ini.

Manakala kaum batak mempercayai juga kepada tiga warna, iaitu putih, merah dan hitam. Putih menandakan syorga. Merah kehidupan yang sederhana dan hitam itu nerhaka. Itu sebab zaman dahulu mereka tidak memasukkan mayat ke dalam tanah kerana takut masuk nerhaka. Biasanya selepas mayat itu kecut ia akan dialihkan dimasukkan ke peti khas yang warnanya putih.

Seterusnya dalam kehidupan kaum Batak terdapat kain tenun yang dipanggil Olos Batak. Olos ini mempunyai beberapa klasnya. Ada olos yang siap ditenun memakan masa sehingga 3 hingga bulan. Yang jelas ia cantik dan unik. Aku memang amat tertarik dengan tenunan olos. itu. Bagi mereka Olos sebagai lambang kasih sayang dalam pemberian hadiah kepada orang tertentu. Olos biasanya digunakan sebagai cenderamata untuk mereka yang mahu atau baru berkahwin. Kedua, ia diberikan untuk anak yang baru lahir. Ketiga ia diberikan kepada keluarga yang meninggal dunia. Ia boleh disimpan lama.

Rumah kaum Batak juga mempunyai pintu kecil. Mereke percayai sesiapa yang terkena ilmu hitam jika melalui pintu kecil ini ia akan hilang atau sembuh. Rumah mereka juga mempunyai tiga bahagian/tingkat. Tingkat paling atas ada untuk pemujaan, di tengah tempat tinggal tanpa bilik dan paling bawah untuk bintang peliharaan mereka.

Perjalanan ke Pulau Samosir juga mempertemukan kami dengan sebatang pokok di Kg Tomok. Pokok ini amat penting kepada kaum Batak terutama di zaman lampau. Ia seolah2 ada kelebihan jika disentuh dengan niat/hajat. Konon2nya ia akan tercapai selepas menyentuh pokok berkenaan. Ketika itu mereka mengamalkan fahaman animisme. Kini mereka telah mempunyai pegangan agama tersendiri.

salam kepercayaan...

2 comments:

  1. wei batak tu nm kaum ke? hahahaha..aku salu guna word batak bila xtau sesuatu yg da lama ada

    ReplyDelete
  2. Ye batak nama kaum di Indonesia khasnya di Medan. Ia terbahagi kepd 4 suku.

    ReplyDelete