Tuesday, May 25, 2010

Jangan salah pentas jika tidak tau menari

Kita memang kaya dengan pelbagai perumpamaan atau pepatah. Sejak semalam kita dapat lihat dan baca para ahli politik (bukan Melayu) menggunakan perumpamaan Jangan salahkan pentas jika tidak tay menari. Nah! itulah buktinya konsep satu 1Malaysia itu boleh dipraktikkan oleh semua kaum. Perumpamaan ini tiba2 menjadi tatapan di dada akhbar kerana timbul beberapa kelemahan dalam pentadbiran parti MIC.



Persoalannya kenapa mesti salahkan orang lain jika timbul masalah? Sepatutnya selidik dulu dan cari penyelesaian. Tabiat tuduh menuduh bukan jalan terbaik. Jika silap dan tidak ditangani dengan bijak boleh menimbulkan kekecohan. Jadi memang sewajarnya jangan salah pentas jika tidak tau menari. Hakikatnya perbaiki kelemahan diri dan tingkatkan kewibawaan. Menunding jari kepada parti lain bukan cara yang profesional. Ini di timbulkan oleh bekas timbalan ketua pemuda MIC. Beliau menyatakan tidak usah menyalahkan sesiapa dengan mudah hanya kerana seseorang itu anak orang nombor satu dalam parti berkenaan.



Ini masalah anak beranak atau adik beradik dalam sebuah keluarga besar. Perlu diingat bahawa dalam suasana apapun setiap individu itu hendaklah cerminkan diri jika mahu bertindak. Tengok kemampuan dan berfikir secara matang untuk mencapai suatu kemenangan dalam perjuangan. Saling hormat menghormati di antara parti kerana di negara ini pentadbiran negara mesti dilaksanakan gabungan parti berkenaan. Kenapa mesti takut dengan kekurangan diri? Atau terlalu fanatik dengan kelebihan yang ada pada diri? Mungkin juga beranggapan diri kebal?



Masalah dalam MIC memang banyak sejak akhir2 ini. Presidennya pun tidak turun2 tampok walaupun ramai yang mendesak. Mungkin ini menyebabkan timbul pelbagai tidak kepuasan hati. Presiden pun sudah lama berkhidmat dan sudah tiba masa untuk menyerahkan kepada generasi pelapis. Sementara masih hidup serahkanlah supaya dia dapat melihat dan menegur mana yang perlu. Namun yang jelas, dia asyek tangguh saja seolah2 tidak ada yang layak untuk menjadi presiden. Cepat2 bertindak dan peka dengan sokongan yang semakin kurang agar ahli parti tidak tsunami



Tarian tidak akan baik walaupun pentas rata dan luas jika persediaan minda dan ilmu tidak bersedia sepenuhnya. Jadi usah buang masa untuk menyalahkan orang lain sebaliknya kembali ke pangkal jalan. MIC perlu berbincang hati ke hati supaya warisan mereka tidak tenggalam dan cuma tinggal nama. Sifat ego buangkan jauh2. Sikap mau mewariskan jawatan pun tidak baik dilakukan jika tidak tepat. Kebenaran akan datang jika perjuangan itu tulus dan ikhlas. Rezeki juga tidak lari ke mana jika usaha baik tanpa niat buruk(seperti kepentingan diri dsb).



Tsunami dalam politik lagi menyedihkan jika timbul perselisihan faham sehingga menyebabkan warisan dan kehidupan menjadi kalut dan hilang pedoman. Menilai kelemahan diri dan mencari penyelesaian dengan minda yang terbuka serta ilmu yang cukup adalah cara yang perlu dipuji. Juika ini berlaku tidak timbul jangan salah pentas jika tidak tau menari.



salam pentas..

No comments:

Post a Comment