Wednesday, May 5, 2010

Generasi lebih cenderung hiburan

Saya rasa rugi sekali apabila melihat generasi masa kini lebih senang memilih bidang hiburan. Pantang ada uji bakat berkaitan hiburan pasti barisannya panjang seperti program realiti TV (hiburan). Malah ada di antaranya ibu bapa yang menjadi pendorong. Aduh! kasian masyarakat sekarang. Mungkin juga mereka pilih untuk glamor. Jika dikatakan mudah senang rasanya tidak jugak.Ramai yang cuba menjadi penyanyi sekadar suam2 kuku. Ada juga yang terus sejuk. Terdapat juga selepas timbul kontrovasi barulah boleh sinar tapi malap namanya.

Kecenderungan terhadap hiburan ini juga dapat dilihat apabila anak2 muda menjadikan artis sebagai idola. Padahal ada di antara artis itu tidak punya ilmu. Cuma orang nampak dia cantik atau kacak. Malahan antara peminat (kalau boleh dikatakan begitu) terlalu fanatik pulak. Dalam bilik penuh dengan poster artis yang diminati. Mereka sanggup membeli setiap majalah, akhbar dan album yang berkaitan dengan artis yang mereka minat. Duit belanja sekolah abis utk perkara hiburan. Kita tidak nampak foto tokoh pejuang yang lebih berjasa kepada negara dan bangsa. Ke manakah arah generasi masa kini?

Sedih juga sesekali program hiburan di TV mendapat rating yang tinggi berbanding dengan rancangan ilmu. Adakah masyarakat lebih mengutamakan hiburan. berbanding pendidikan?
Manakala rancangan ilmu pengetahuan di tv pula tidak disiarkan waktu puncak berbanding
dengan rancangan hiburan.

Kita tidak dilarang berhibur tapi biarlah berpada2 dan kena pada tempatnya. Yang penting tidak lalai dan dilalaikan oleh hiburan itu sendiri. Fokus hidup biarlah tepat. Hiburan bukanlah bidang memang menjanjikan kehidupan yang cerah selamanya. Ada kalangan artis yang masa tua hidup susah. Ini disebabkan mereka tidak punya kelebihan lain terutamanya ilmu pengetahuan. Kenapa jadi gitu? Antara jawapan sebab lalai dan tidak peka dengan kepentingan ilmu.

Salam ilmu...

No comments:

Post a Comment