Saturday, May 8, 2010

Beli belah penawar tekanan

Benarkah membeli belah itu mengubat segala keresahan? Betulkah ia sebagai penawar bagi sesuatu tekanan? Ada cerita berkaitan, iaitu ....Gerak hati memang ingin keluar berjalan2 hari ini. Mula2 saya sms kepada seorang kawan, namanya manis - ruzita (ita). Lalu kami putuskan untuk keluar bersama. Agak lama kami tidak pergi berjalan2 sambil membeli belah. Kami menuju ke pusat membeli belah Sogo. Saya tidak rancang mahu beli sebarang barang. Yang nyatakan Sogo buat jualan murah (memang selalu buat sales).


Langkah pertama masuk kedai Mac. Ita mahu beli lipstik. Kami sering ke situ memang untuk lipstik. Warnanya best dan sesuai dipakai. Agak ramai orang membeli di Mac. Tiba2 saya teringat mahu beli blusher kerana yang sedia ada agak lama. Saya cuba dua warna yang kedua2 tidak jauh beza. Warna itu sesuai untuk ke pejabat. Seronok betul ketika memilih blusher itu. Siap cuba pelbagai warna lipstik.


Selepas itu kami singgah di kedai Kiehl's yang telah dihasilkan sejak tahun 1851. Ia kurang terkenal di negara ini. Hati saya tergerak untuk membeli shampoo rambut gugur. Ia kebetulan ada di situ. Namun bila tengok barang2 kesihatan kulitnya berkualiti dan ia bahan yang masuk ke farmasi saya pun tergerak untuk beli barangan untuk muka. Seronok memilih barangan untuk kesihatan muka. Harganya patut.


Yang menggembirakan lagi kami ialah dapat pula kupon RM90.00 untuk membeli barangan lain. Tanpa membuang masa kami ke bahagian pakaian wanita. Saya terpesona dengan Tshirt Vior. Begitu jugak dengan Ita. Selera masih bersambung untuk melihat dan melihat lagi. Tiba di satu sudut kami tertarik untuk mencuba jeans jenis G&H. Sedap dan selesa dipakai. Harga pulak ada diskaun. Kami beli selepas mencuba beberapa saiz. Saya beli saiz 29 tapi longgar sikit namun boleh pakai tali pinggang.


Sepanjang berada di Sogo hati saya riang dan tidak ada tekanan langsung. Namun saya perlu telitikan bujet yang saya mampu. Sebelum ke Sogo kami sempat singgah di kedai yang menjual barangan kulit dan branded. Kebanyakannya dari luar negara seperti pelbagai jenis kasut, jam dan beg tangan. Melihat barangan itu saya teringat Jalan Surabaya di Jakarta. Cuma bezanya di Jakarta kawasannya berbentuk gerai dan gunakan kipas. Tapi di Wangsa Maju kedai berhawa dingin. Tanpa dirancang saya tertarik dengan tiga buah jam tangan branded. Saya memang suka beli dan kumpul jam. Semasa di Jalan Surabaya saya beli brand Bvlgari. Kalau harga biasa empat angka tapi disebabkan ia barangan terpakai ia dijual dengan harga yang mampu saya beli. Masih nampak baru dan menawan. Rasa amat yakin memakainya...

Nah! jelas kami gembira sepanjang perjalanan kami. Sesekali saya cuba mengira2 berapa banyak yang dibelanjakan. Namun kami tetap gembira dan terus bercerita tentang barang yang telah dibeli. Tidaklah banyak tapi puaslah membeli.

Memang ada kebenarannya shopping tu menggembirakan. Sepanjang perjalanan saya tidak ingat langsung sebarang masalah. Yang ada cuma seronok dan seronok. Tenang rasanya. Malahan ia niat terpasang nanti akan jalan2 lagi dan beli pulak yang lain. Terapi itu tidak susah tapi perlu berpada2 supaya yang seronok tidak bertukar menjadi hidup susah.

Cuma saya kurang suka pi window shopping kerana hanya buang masa. Baik tengok wayang ada mesej yang diperolehi. Itulah saya yang penting selepas balik dari jalan2 mesti ada bahan yang dibawa pulang. Tidak barang, maklumat atau kegembiraan hati.

salam membeli belah...

2 comments:

  1. Sogo tu sales sepanjang tahun..hehehe

    ReplyDelete
  2. Hem betulcuma kena pandai tengok barangan nak beli. Pelik juga cam na dia untung kan? tq

    ReplyDelete