Thursday, April 15, 2010

rencah budaya yang mengganggu emosi

Sejak di sekolah rendah lagi kak long sudah diajar pepatah melayu, peribahasa dan kata-kata hikmat. amat cantik kata2 yang diwujudkan dengan maksudnya tersendiri. semua untuk menghayati perjalanan hidup. betapa indahnya dan tingginya bahasa orang2 lama. sekolah tidak tinggi tapi ilmu mereka penuh makna tersirat. ia boleh digunakan sehingga kini dan insya allah selamanya.

Dalam hidup ini kita tidak melarikan diri daripada berjanji dan menerima janji. ye memang tepat jika lembu dipegang pada talinya, jika manusia dipegang pada janjinya. perlu diingat jangan sekali2 memungkiri janji yang diucapkan. sekali kita mungkir lain kali orang lain susah untuk mempercayainya.

Orang2 dulu ada menciptakan pepatah - BERALIH KAIN DI BALIK RUMAH, BERALIH KATA DI BALIK LIDAH. Ia bererti seseorang yang tidak menepati janji. Kata2 yang diucapkan itu sekadar mainan lidah. Aduh! tentu mereka yang terkena terasa sakit hati. mungkin juga berlaku gangguan emosi. jadi ,berhentilah menabur janji jika bukan untuk ditepati..

Masih berkaitan dengan kata-kata, iaitu terdapat juga individu hobinya bercakap tidak kira waktu. malah baginya satu kelebihan jika banyak bercakap di kalangan kawan2 sekeliling. memang tidak salah peramah tapi tidak semestinya cakap banyak. apa lagi jika yang dicakapkan itu tidak penting. atau isi tidak ada. sekadar menggunakan kata2 kosong. Ia kerap berlaku semasa perjumpaan seperti seminar, mesyuarat, bengkel dan dailog. kadang2 kata2 atau pendapat itu tidak menepati tajuk yang dibincang. ini disebabkan bercakap tanpa tahu nilainya.

Di sini pepatah dicipta,"BERTOLAK KERANA TAK DALAM, BERGONCANG KERANA TAK PENUH". Nah! maknanya seseorang yang cetek ilmu selalunya bercakap banyak. oleh itu, boleh dikaitkan seseorang yang cakap banyak itu seperti tin kosong. bunyi sahaja kuat tapi isi tidak ada.

Konsep 1Malaysia merupakan perjuangan kita sebagai rakyat negara untuk mencapai tahap yang terbaik dan cemerlang. Ia menitikberat semua rakyat negara ini perlu sama2 berjuang tanpa mengira kaum untuk memajukan bangsa, agama dan negara. setiap perjuangan mesti ada destinasi yang positif tanpa hasad dengki dan iri hati. setiap individu perlu menghayati sejarah negara jika mahu berjaya dalam keadaan yang sebenarnya.

"BULAT AIR TEGAL DEK GOPONG, BULAT MANUSIA TEGAL DEK MUAFAKAT". Ia salah satu pepatah adat Melayu yang agak unik dan gunakan perkataan klasik. maknanya - kejayaan dan kemakmuran itu dapat dikecapi sekiranya rakyat hidup bersatu padu. * (gopong - bekas air yang diperbuat dari tempurung). Selain itu, ada juga pepatah sebatang lidi tidak berguna tetapi jika lidi itu diikat banyak ia amat berfaedah.

Semua ini adalah pemangkin untuk menjayakan konsep dan program 1Malaysia yang dicetuskan oleh YAB Perdana Menteri. Kita tidak perlu rasa terganggu dengan tuduhan bahawa ia dikaitkan dengan 1Israil. Usah pedulikan semua kata2 kosong itu. kita punya perjuangan, niat dan tekat. sekadar tuduhan tidak berasa itu anggap bagai bisikan di angin lalu...

No comments:

Post a Comment