Wednesday, April 14, 2010

Pindah- mesti pindah

salam pada semua kekawan,
kak long nak bercerita tentang sedikit falsafah yang boleh dikaitkan dengan slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. baru2 ini kekawan saya diarah pindah pejabat. aduh! bila dengar nak pindah memang seronok. tapi indah khabar dari rupa... tempat bagai sekangkang kera kerana yang guna ruang ramai. akibatnya sempit le nampaknya. apa yang jelas ruang pejabat bos2 indah dan besar. kalau disusun kerusi meja boleh main badminton agaknya. memang selesa habis. siap dengan bilik air dan sebagainya. tahniah le. memang bos kena jaga. dia tukang fikir. buat keputusan. mungkin juga minda mereka penat buat plan dan pengerusi macam2 mesyuarat. sudah tentu perlu ruang yang benar2 mengizinkan untuk rehat dan merenung segala tindakan yang sewajarnya...
sayang seribu sayang jika difikir2kan anak2 buah juga perlu ruang yang selesa dan sesuai untuk laksanakan keja. barulah dapat hasil yang baik. sesuai dengan pencapaian diutamakan. apa yang berlaku anak2 buah memendam rasa dengan ruang keja. jika bercakap takut kena marah. malah mungkin dicop nanti kaki lawan. lebih2 lagi jika wujud tukang cucuk. memang wujud perkara ini. hakikatnya ada individu sanggup kenakan kekawan demi sebuah nama. malah baru2 ini kak long dapat cerita seorang bos berumur report dengan pihak pengurusan kononnya seorang pegawai dan kumpulan unitnya tidak bantu semasa dia buat keja. pelik keja sekadar tulis nama orang pun bising dan report. gaji beribu2 bekira keja. lebih sedih lagi kurang pintar agihkan arahan. malah lebih parah lagi...minda tidak kreatif. diwujudkan demi sebuah imej yang indah dan damai serta dihormati. hingga kini belum nampak hasilnya.
menagih kepada yang kasih. itulah sepatutnya dilakukan semasa berdepan dengan cabaran. namun yang kasih yang dapat dikenalpasti. keikhlasan tak jelas di mata dan di hati. ini disebabkan ada pihak pengurusan mudah terima cerita daripada pihak tertentu. kak long pun sedih dan sendu keadaan ini berlaku di zaman tamadun tinggi.
wahai kekawan, banyak2 bersabar. dengar kerusi dan meja tidak cukup di ruang baru. namun semua kena pindah jugak. orang2 besar mesti duduk sebumbung. senang mesyuarat/bincang dan entah apa lagi...lalu anak2 buah juga kena duduk sekali. polisi ini memang baik. tabik dengan idea ini. tapi seblm idea dilaksanakan sepatutnya dibuat penghayatan. kajian statistik kena ada. angka pun tidak sebanyak mana. yang jelas keadaan ruang dan pengisiannya tidak disepadukan. nah! kini berlaku ramai orang tapi ruang kurang...
hakikatnya, biasa berlaku jika pergi ke empat baru sepatutnya lebih baik daripada sedia ada atau sekurang2nya sama nilainya...
untuk kekawan kak long berlaku sebaliknya...keadaan amat mengeciwakan. mungkin akan dapat duduk sekali tapi nafas jadi sesak. minda kurang iq. ketenangan jauh sekali. selesa langsung menjauh. jika saya bayangkan andai semua dah ada di ruang terhad itu, ia sama seperti pejabat di Pejabat Kerajaan semasa zaman tahun 80-an. meja bertemu meja. ada duduk belakang membelakang. entah le seolah2 zaman itu berulang pulak!
nah! kekawan gunakan kemampuan terbaik anda semua...bawa bincang dalam mesyuarat dengan kata sepakat. ada ketika kita perlu berani untuk hak kita. memang berlaku lagi ada insan2 skg masih menyimpan ego. mereka pantang orang2 bawahan memberi komen.... untuk keja yang baik dan berkualiti itu ia mesti dengan pelaburan khidmat pengurusan atasan yang bermutu jugak! apa lagi berganding bahu walaupun terpaksa pecahkan ego dan darjat. berbaik2 demi kebaikan dalam perkhidmatan bukan suatu kesalahan akan terima hukuman mahkamah.

cerita pindah ini macam2 berlaku. ada sedih, gembira, cabaran, kesusahan , kesakitan dan segala macam keranah yang melibatkan insan. kak long pun bukan masuk campur keja orang tapi sekadar bercerita. tidak jugak menyebelahi mana2 pihak. yang penting slogan bukan sekadar ucapan dan pameran. ia perlu dilaksanakan dengan penghayatan bersama kepentingan setiap insan di bumi Tuhan.

sekian cerita kak long kali ini...bersambung

No comments:

Post a Comment