Sunday, April 26, 2015

Garis panduan JAKIM



Kuingat lagi pernah berlaku dalam dunia hiburan di negara ini budaya artis berpeluk2 sama ada sesama artis ataupun dengan peminat. Memang amat memalukan. Terlalu minat le konon sehingga lupa diri. Atau terlalu terikut2 cara artis barat yang pergaulannya tanpa sempadan. Puiiii macam tak ada akal saja.

Aku bersyukur sangat2 dengan usaha JAKIM. Garis panduan JAKIM telah siap dan telahpun diuar-uarkan.  Tindakan  itu amat bagusss. Bukan mudah untuk menyediakan garis panduan gitu. Bukan senang mau penuhi kehendak semua pihak terutama para artis. Bila membaca satu artikal ada disebut wartawan itu temubual berpuluh artis tapi cuma beberapa orang saja yang sedia memberi komen.  Kenapa artis Malaysia takut beri komen???? Garis panduan itu untuk mereka. Macam tak setuju saja. Macam tak sokong saja garis panduan itu. Apa artis di Malaysia takut tak kena tempat.

Namun aku berbangga dengan Datuk Hattan. Dia memberi pendapat yang baik dan bernas tentang garis panduan JAKIM .  Begitu juga dengan Sam Bunkface yang menyatakan sepatutnya usaha kerajaan itu dihormati. Manakala, artis cantik Anzalna pulak tidak menolak peraturan yang disediakan itu. Cuma katanya, terpulang kepada diri masing2 untuk melihatnya. Artis muda dan cantik, Elfira memberi idea yang cukup bernas tentang garis panduan berkenaan. Bagi panduan itu untuk kebaikan artis jugak. Selain itu, artis berwajah tenang Hamidun Hafiz pulak menekannya sepatut artis sudah tahu lama tentang panduan berpakaian misalnya. Dengan kata lain, ia bermaksud cara artis Malaysia sewajar sudah faham dan peka dengan pakaian yang sesuai terutama artis wanita.

Amat bagusss dengan adanya gairs paduan itu, artis tak sesuka hati lagi pakai pakaian yang nipis, pendek hingga ke pangkal paha, sendat bagai tak berpakaian dan sebagainya.  Jangan marah pihak JAKIM wahai para artis dan penggiat seni.  Tidak semestinya berpakaian sopan itu lakonan tak bagus, atau suara tak merdu atau tak glamor/popular atau peminat akan lari atau lain2. #prkrompin #prkpermatangpauh #jp01 #malaysiaaktif  #pilihanrayakini

No comments:

Post a Comment