Monday, December 22, 2014

Nyamuk aedes tak kenal mangsa



Setiap lewat petang aku pasti sibuk tutup tingkap dan pintu. Lambat sikit dah risau jadinya. Bukan apa takut nyamuk masuk rumah. Nyamuk musuh senyap. Nyamuk pembawa denggi. DENGGI PEMBUNUH. Ramai mangsanya. Sebab itu jugak setiap menjelang maghrib aku mesti semburkan sheltok di setiap sudut rumah. Selepas itu pasangkan alat elektrik yang berkaitan nyamuk. Berjaga2 sebelum terkena. Bersihkan sekitar rumah. Musnahkan segala tekungan air. Nyamuk membiak di tempat yang bersih. 

Mari kongsi maklumat bagaimanakah penyakit ini merebak? Demam denggi didapati berlaku di kawasan bandar dan sekitarnya di negara-negara rantau tropika. Sesiapa sahaja yang digigit nyamuk yang membawa kuman virus denggi menghadapi risiko yang lebih tinggi mendapat denggi. Demam denggi menyerupai demam selsema. Ciri klinikalnya berbeza-beza mengikut umur pesakit. 

Nyamuk berupaya menyebarkan denggi dalam jangka masa 8 - 12 hari selepas menghisap darah manusia.  Sebaik sahaja seseorang itu digigit, virus denggi akan memasuki dan beredar di dalam aliran darahnya, maka bermulalah penyakit ini. hanya mengambil masa antara empat hingga tujuh hari untuk menjadi dewasa dan bergantung kepada keadaan suhu.


No comments:

Post a Comment