Wednesday, September 24, 2014

Penjualan Telur Tiruan Di Pasaran Tempatan



Isu penjualan telur tiruan  di pasaran tempatan begitu hangat diperkatakan. Banyak maklumat disebarkan di laman sosial kebelakangan ini. Kenapa jadi seperti itu? Betulkah wujud telur tiruan di pasaran tempatan. Siapakah yang punya angkara? Telur adalah antara keperluan orang ramai.

Memang kewujudan telur tiruan ini amat menakutkan.  Apa lagi kononnya telur ini menyamai telur asli. Ramai yang runsing dibuatnya.   Mujur le KKM peka dengan isu telur tiruan dan kebimbangan rakyat. KKM  memandang serius isu ini. Perbuatan menjual telur tiruan adalah satu kesalahan mengikut Seksyen 14 (1) dan 14 (2), Akta Makanan 1983 dan Peraturan 171 (1) Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Jadi sesiapa yang dapat maklumat boleh membuat aduan jika meragui tentang ketulenan telur berkenaan kepada Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Jabatan Kesihatan Negeri  atau Pejabat Kesihatan Daerah yang berdekatan atau melalui laman web http://fsq.moh.gov.my seperti yang dinyatakan dalam kenyataan akhbar KP KKM baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment