Sunday, April 8, 2012

Omega 3

Taukah anda semua antara perang yang paling besar ialah menjaga kesihatan. Ancaman sihat manusia semakin membimbangkan. Kenapa demikian? Kita cuba fokuskan kesihatan orang Malaysia. Mungkin juga terlebih makanan. Atau terlampau pandai masak yang sedap2. Mungkin juga mau hasilkan masakan yang luar biasa. Entah susah betul mau jawab perkara ini. Jika diteliti betul2 macam mau darurat saja suasana sihat kita itu. Macam penyakit yang ada. Sakit senyap itu amat merisaukan aku.

Nah mari kta bincang dan kongsi pasal Omega 3. Kita disarankan makan hidangan protein jenis ikan. Makan le sekurang2nya 2 atau 3 kali seminggu. Aku memang suka makan ikan. Cuma agak payah untuk dapatkan ikan yang segar. Dalam ikan terkandung asid lemak tidak tepu omega3. Omega 3 boleh menurunkan paras kolestrol dan mengurangkan risiko pembeluan darah. Jadi betapa bagusnya kita utamakan ikan dalam menu pemakanan.

Bukan semua ikan ada Omega 3. Macam2 jenis ikan yang ada di pasaran. Cuba telitikan antara jenis ikan yang kandungan asid lemak tidak tepu iaitu tuna, salmon, cecaru, sardin dan kembung. Hujung minggu pi pasar maka beli le ikan. Perlu diingat masak pun kena le pilihan tepat. Usah pentingkan sedap tapi utamanya khasiat. Oleh itu, adalah lebih baik ikan dimasak secara bakar, panggang, tumis. sup atau kukus.

Selamat menikmati suasana makan yang sihatkan minda dan badan.

No comments:

Post a Comment