Wednesday, April 18, 2012

Lambaian Kinabalu




Memang rindu untuk balik kampung. Amat rindu sekali. Rasanya lama menunggu kedatangan 11 April 2012 itu. Aku telah membeli tiket melalui talian sejak bulan Mac yang lalu. Di ketika itu aku tiba2 saja dilambai rindu yang dalam. Terbayang wajah ibu. Wajah gunung kinabalu juga begitu. Ia tersergam indah di depan rumahku. Aku dan mydarling menyahut lambaian kinablu.

Tiba di Tanjong Aru - penerangan Air Asia. Kami menunggu adik2 datang untuk mengambil kami. Barang2 pulak banyak- 3 kotak dan satu beg (18 kg). Aduhai tak sah balik kampung jika tidak membawa pelbagai barangan dari kl. Mujur le mereka membawa kereta besar. Senang memunggah barang di bahagian belakang.Kami terus ke rumah adik di Kolombong sebelum balik kg di Kota Belud.

Perjalanan agak perlahan kerana hujan. Sempat singgah membeli ikan putih dan ikan sardin semasa dalam perjalanan itu. Mereka menjual di tepi jalan. Ikan2 masih segar. Sebelum balik rumah kami singgah beli KFC. Aku dan nini turun dalam gerimis ke KFC. Aku sudah janji dengan anak2 buah untuk belanja ayam KFC. Kami tiba di kampung sudah lewat petang. Memang agak letih tapi tidak terasa kerana rindu telah menemui lokasinya. Semua keluarga riang. Bahagia rasanya. Sempat doy masak sup ikan putih. Manis2 kuihnya. Sedapnya....

Anak2 buah seronok berjumpa maklong dan paklongnya. Ada2 saja perangai mereka. Haikal dan Hamzah masih sepeti dulu. Kedua2nya nakal tapi manja Ala budak2 memang cam tu. Cuma Hamzah kurang sihat.Humairah atau nama manjanya mia agak jual mahal lagaknya. Maklumlah tidak biasa.Tak pa lama2 dia akan biasa. Gitu le bisik hatiku. Paklongnya sudah usik mia dan cuba mendekati dengan mesra. Dia ampir serupa dengan cucu di kl yang namanya jua mia. Mereka seiris. Umur pun hampir sama jugak.



Kami berborak hingga lewat malam. Macam2 cerita dikongsikan. Semua barang2 dibuka termasuk kain2 ela untuk pakaian seragam hari raya nanti. Tahun 2012 tema kelabu hitam. Belum pernah guna warna ini. Mudah2an semua sihat, panjang umur serta diberkati Allah ketika berpuasa dan berhari raya nanti. Amin

No comments:

Post a Comment