Sunday, March 4, 2012

Tak fikir masa depan ke?

Tak sedar? Tak fikir? Atau biar orang tertentu saja yang buat. Mau ada negara atau tak mau ada negara? Belia masa kini terlalu sibuk dengan dunia mereka. Maklumlah zaman dunia tanpa sempadan. FB atau Twitter lebih banyak dilayari. Masa tertumpu ke situ. Perkara lain seperti kesederan terhadap masalah sosial dan politik tidak dihiraukan. Kenapa begitu jadinya?

Sebagai contoh belia Melayu misalnya ramai tidak mendaftar sebagai pengundi. Kenapa? Susah sangat ke? Sedangkan belia aset penting untuk negara. Belia diperlukan untuk memajukan ekonomi, sahsiah, politik dan sebagainya. JIka belia tak cepat2 ambil peluang takut2 nanti mengemis di bumi sendiri.

Memang ada akta yang berkaitan terutama mereka yang masih belajar tapi tidak semesti tak boleh mendaftar. Kaum2 lain peka mendaftar sebagai pengundi. Adakah pihak kerajaan tidak menekankan perkara ini di pusat2 pengajian tinggi? Atau galakan yang lebih menyeluruh dan fokus tidak diusaha dengan lebih strategik? Perlu ditekankan belia kena faham dan tau serta mendapat pendedahan bidang politik. INi juga mengelakkan dari terus kosong tentang politik negara sehingga sibuk dengan menarik pekerjaan. Malahan ada juga belia yang tiba2 menjadi pembangkang tanpa teras untuk pihak kerajaan. Mereka tak faham sepenuhnya tapi dapat input yang entah dari mana menyebabkan mereka terpengaruh.

Sedarlah wahai belia....negara ini perlukan keperhatian anda semua. Kasih sayang dan sokongan padu anda menjadi tunggak untuk pembangunan yang itu...

No comments:

Post a Comment