Wednesday, November 2, 2011

Doktor Gigi Jalanan

Apa sudah jadi dengan senario ini? doktor gigi jalanan ada sasaran. bila saya fikir sejenak macam pelik tapi benar pulak! entah benar atau doktor tipu kita pun tak pasti. ada sumbernya doktor ini dari China.

Ada beberapa lokasi tempat doktor gigi jalanan ini beroperasi. antaranya kawasan pantai dalam, pudu, klang, seremban dan ada beberapa tempat lagi yang jadi hot spot. mereka membuka gerai di celah-celah gerai bedak dan sayur. apapun ada jugak orang yang sanggup menggunakan khidmat doktor ini.

Memang merisaukan kerana faktor jangkitan penyakit. kebersihan tak terjamin. peralatan cuma diletakkan dalam beg. kemungkinan besar tidak dibasuh selepas guna. ini disebabkan lokasi biasa di kawasan pasar. selain itu doktor pun tidak menggunakan sarung tangan dan penutup mulut.

Keselamatan amat tidak terjamin. bagaimana dengan penyakit2 berjangkit seperti hiv yang boleh merebak dengan perkongisan peralatan untuk cabut gigi misalnya. selain itu, jika timbul masalah selepas rawatan bagaimana? tentunya susah untuk merujuk kerana doktor itu tidak ada tempat tetap. mungkin juga mereka bermusim. besar kemungkinan menggunakan pas melancong. amat membahayakan...

Sikap waspada dan pentingkan pengesahan doktor gigi yang berlesen adalah jalan selamat. jadilah rakyat malaysia yang sentiasa peka dengan doktor gigi jalanan ini... perlu ingat di negara ini banyak klinik kerajaan dan swasta yang beri perkhidmatan gigi...jangan sampai tersalah langkah...

No comments:

Post a Comment