Monday, October 31, 2011

makanan emak di kampung



Memang emak di kampung telah lama mengamalkan makanan kurang lemak. Dia selalu masak cara rebus saja. Jadi tip mengurangkan pengambilan makan yang berminyak dan bergoreng telah dilaksanakan. Ketika itu saya tidak terfikir pun itulah tip kurangkan lemak. Cuma alasan emak dia tidak suka makan berminyak.

Manakala emak juga suka makan betik. Sebiji betik (sederhana kecil) boleh abis dimakannya. Di awal pagi lagi dia sudah makan betik. Betik pula boleh dipetik di sekeliling rumah. Memang asli. Tidak diperap. Apa lagi menggunakan ubat pemerap. Alasan emak makan betik baik untuk melawaskan.

Sayuran pulak ditanam sendiri. Sesekali rebung dicari. Masakpun cuma ditumis dengan sedikit minyak saja. Pucuk ubi dan pucuk betik jadi ulam. Begitu juga dengan ulam raja, daun pegaga dan pucuk gajus. Sambal belacan yang sedang2 pedasnya sudah cukup.

Ikan pun emak rebus. Sesekali dibakar. Makan dengan sambal kicap dan campur bawang dan cili. Emak tidak selera makan ikan goreng. Kebetulan ikan di kampung harganya sederhana. Jadi kerap beli ikan putih, merah dan tongkol. Sesekali beli ikan kembung, kerusi dan ikan uji rashid.

Aduhai....emak telah lama makan dan masak mengurangkan lemak

No comments:

Post a Comment