Friday, April 16, 2010

cerita seorang kakak

Saya mengenali kak Zaharah semasa program Minggu Malaysia di London tahun 2007 di London. Dia telah membina rangkai restoran iaitu Satay House yang terletak di tengah2 kota London. Restoran ini mendapat kunjungan daripada pelbagai lapisan masyarakat yang datang ke London. Saya pun sempat makan dua kali di Satay House ini. Makanannya memang sedap. Ia satu2nya restoran Melayu yang bertahan di kota metropolitan itu. Kak Zaharah pun telah meletakkan kepercayaan kepada anak perempuannya untuk mengurus restoran itu. Dia dibantu oleh anak lelaki bungsunya - dia mempunyai perancangan yang rapi memajukan perniagaan makanan. Oleh itu, kini beliau boleh menarik nafas lega.

Semasa mengikuti program KEKWA di London saya dan Hajah Fatimah mengambilnya di hotel Hilton. Dia kata lebih selesa dan jimat tinggal di hotel berbanding menginap di rumah sendiri. Kebetulan rumahnya disewakan dengan kiraan sewa setiap minggu. Ia merupakan pelaburan jangka panjang yang baik. Selain itu, dia membeli kondo di Pulau Pinang berdepan dengan laut. Iya, sudah tentu pemandangannya menenangkan jiwa. Dia maklumkan bahawa anaknya juga ada membeli Villa di Negara Brunei Darulsalam. Alhamdulilah saya bangga orang Melayu boleh seperti kakak ini. Anak2nya seramai empat orang (3 lelaki dan 1 perempuan) juga berjaya dalam bidang masing2.

Kini kak Zaharah berada di Kuala Lumpur dan berehat di pan housenya di Jalan Stonor. Saya sempat singgah bersama Hajah Fatimah, Puan Pauziah dan Datin Rahmah selepas kami menjamu selesa bersamanya di Hotel Royal Raja Chulan. Beliau memang selalu makan di hotel berkenaan. Macam2 cerita kami bual termasuk juga dia minta resepsi sambal udang kering Sabah. Itu pun setelah Datin Rahmah bagitau bahawa saya buat sambal udang kering sedap. Aduh! malu juga rasanya. Tapi apabila difikir2kan , pujian itu merupakan suatu penghargaan. Alhamdulilah.

Kawasan rumah mewah kak Zaharah menawan dan sistem keselamatannya ketat. Saya setuju dengan cara itu sebab harga pun bukan alang kepalang. Kalau saya sampai mati pun hidup kembali tak akan dapat wang sebanyak itu. Minda terus tertanya2 harga sebenar rumah itu apabila masuk sahaja ke dalamnya. Stail inggeris dan campur kotemperari sedikit. Rumah sebanyak 3 tingkat itu mempunyai 9 bilik. Ia menggunakan tangga dan disediakan jugak lif untuk penghuninya.

Datin Rahmah minta saya risik berapa harga rumah itu. Begitu juga dengan Hajah Fatimah. namun belum sempat tanya betul2 Kak Zaharah bagitau rumah kosong sahaja RM9 juta. Hajah Fatimah agak2 RM3 juta. Rupa2nya RM3 juta itu untuk setingkat sahaja. Melihat kelengkapan lampu/hiasan/perabot/peralatan/ bilik mandi dll harga mencapai RM12 juta. Mudah2an Kak Zaharah terus berjaya dan diredhai Allah SWT. Seronok juga di tkt22 disediakan kolam mandi yang airnya membiru. Terdapat pokok2 hijau ditanam diluar dan dalam rumah. Sejuk mata memandang.

Sempar juga kak Zaharah bagitau ada sebuah lagi kondonya di sebelah KLCC. Cuma sesekali sahaja dia berkunjung ke sana untuk melihat sekelilingnya sahaja. Beliau pindah ke rumah di Jln Stonor itu sejak November 2009. Dengar2 cerita anak lelakinya sedang mencari rumah di New York. Tentu juga harganya berjuta ringgit Malaysia. Namun menurut kak Zaharah dia tidak suka sewakan rumahnya. Baginya biarlah kosong sahaja kerana jika dia merajuk dengan anak-anak dia boleh lari ke mana2 rumah yang dia selesa.

Kak Zaharah sempat mempelawa supaya datang ke rumahnya untuk berkaraoke pulak. Saya juga berhasrat untuk memberikan sekeping cd yang mengandungi lagu2 yang saya buat bersama kawan2 rapat. Saya telah berjanji untuk menyerahkan cd itu di rumahnya pada suatu waktu yang terluang.

Memang seronok kenal kak Zaharah. Dia sentiasa manis dan tersenyum. Selalu memakai baju kurang dengan warna yang cukup manis. Dia berkulit putih dan berselendang suka memakai baju kurung batik. Sesekali dia mengenakan seluar panjang dan kemeja (kainnya mahal dan tentu mencari selesa di pandai.

Setelah minum air teh jasmin di gelas kristal(mahal) kamipun berunsur pulang dengan hati yang amat tertawan dengan pan house kak zaharah. Sebelum balik dia sempat minta supaya berkunjung ke rumahnya itu. Maklumlah dia duduk seorang kerana anaknya yang nombor dua selalu ke luar negara. Anak lelaki sulungnya tinggal di Taman Tun Dr Ismail.

Selamat dalam segalanya kakakku....

No comments:

Post a Comment