Thursday, March 22, 2012

Pagar makan padi

Dia bagai pagar makan padi. Memang tak sedar diri betul dia. Dah dibagi peluang kerja di istana dah cukup bagus. Usia pun dekat separuh abad. Dah tentu macam2 ilmu dan pengalaman ada. Memang memalukan bangsa. Dia sanggup mencuri. Ini derhaka kepada raja maknanya. Siapakah dia ni? Sejak bila dia mencuri? Apakah dia tak tau akibat mencuri itu?
Lebih Rm200,000 nilai barangan yang dicuri sejak 2010. Mujur le Tuanku Sultan menyedari barangan berkenaan. Jika tidak tentu dia bermaharajalela mencuri dan terus mencuri. Namun perbuatan itu salah. Sekarang ni semuanya Tuhan bayar tunai. Cepat saja dapatnya. Dia diberkas polis minggu lalu. Tahniah kepada polis. Teruskan perjuangan anda.
Harap2 tak ada le pelayan istana sanggup mencuri. Untuk apa mencuri? Tak akan menjadi kaya. Jika kaya pun tak berkat. Apa lagi mencuri barangan istana. Barangan lama. Harta pusaka. Dah dijadikan barangan pameran sejarah. Memang Tuanku Sultan Selangor seorang yang amat prihatin. Baginda boleh kenalpasti akan kehilangan 17 bilah gunting emas, kunci emas dan replika ketam emas. Semua barangan emas itu adalah koleksi nenda dan ayahanda banginda. Tentunya amat berharga dan nilai sejarahnya tinggi. Mujurlah tindakan cepat dan cekap polis, pencuri tak sedar diri itu tertangkap jua.
Pelayan istana itu ibarat pagai makan padi. Dia juga seperti kacang lupakan kulit. Namun yang bersalah tetap akan terima balasannya.

No comments:

Post a Comment