Sunday, October 23, 2011

wanita di pintu masjid

Inilah pertama kali aku melihat lagak wanita di pintu masjid bagaikan seorang samseng. Mungkin bukan wanita tempatan. Dia bekerja....tekaanku gitu. Aku hairan dan terkejut...

Gini ceritanya....

Aku duduk di kerusi batu berdepan pintu masjid (pintu masuk untuk wanita) . Ada dua tiga orang lagi ada di situ. Mungkin mereka menunggu seseorang. Aku sedang menanti kawan menunaikan solat Zohor.

Datang seorang wanita bertudung bunga2 . Pakai t-shirt kuning dan seluar panjang berwarna krim. Di dadanya tergantung kad. Mungkin juga pas kerja. Muka dia tidak manis. Tiba2 dia tegur dan bercakap suatu dengan tetamu yang baru datang. Aku kurang jelas apa mereka bualkan. Namun lama2 wanita itu tinggikan suaranya. Ooooh dia marah pasal selipar/kasut diletakkan di tangga masuk ke masjid itu. Aku terus melihatnya...

Wanita itu tak puas hati dengan penjelasan tetamu. Lalu dia menendang semua kasut dan selipar. Semuanya berlonggok di sudut tangga. Mulut dia tak berhenti mengomel. Dia siap menarik perhatian tetamu yang datang tentang notis yang diletakkan di dinding.

"Mana le saya tau . Ini pertama kali saya datang ke sini". balas seorang tetamu wanita lingkungan 40-an. Jawapan itu menjadikan wanita itu lagi kelihatan marah.

Dia nampak ad selipar yang diletak di bawah rak. Dia terus membuangkan selipar itu ke dalam tong sampah bersama beberapa selipar lain yang ada berdekatan. kesian mereka tentu tercari2 di mana perginya selipar atau kasut yang diletakkan di situ. Tentunya timbul tanggapan ada yang mencuri....

Aku perhatikan gelagat wanita itu terlampau. Tidak ada budi bahasa langsung. Mungkin dia diarah untuk kebersihan masjid tapi tindakannya menyebabkan tetamu tersinggung. Berada di pintu masjid tapi lagaknya macam di pintu penjara.

Murni tugasnya menjaga pintu masjid. Menjaga kebersihan. Namun caranya macam samseng sudah tentu Allah SWT pun tidak suka.

Salam dari Masjid Jalan Masjid India...

No comments:

Post a Comment