Wednesday, October 12, 2011

surat tulisan ink merah

ketika peristiwa ini berlaku aku tak terfikir akan terkenang selepas lebih 26 tahun berlalu. memang suatu yang indah kenangan lalu. ia tercipta dalam situasi yang tidak diminta. aku pun baru mengenal kota. baru berjinak dengan dunia penyiaran. minat amat dengan juruhebah radio ketika itu. nama2 seperti saat awang damit, taufik dahlan, zainuddin jamlu, nafsiah bubin, sarjani manaf (arwah) dan ramai lagi amat kuminati. sesekali aku menelefon ke rtm semata2 mau bercakap dgn mereka.

suatu hari aku ditawar untuk ujian suara setelah berkenalan dgn sh di telefon melalui seorang kawan. dia wanita bertubuh kecil. tanpa berfikir aku pun ke rtm seorang diri. aku tak teringat langsung ada seorang kawan baik di situ. aku terlalu alpa. memang aku betul2 fokus untuk mencuba jadi juruhebah saja. alhamdulilah aku berjaya. gembira hatiku bukan kepalang.

entah macam mana sahabat aku di situ dapat menghidu. dia pun tegur dan bagi maklumat2 yang aku tak sangka. gerak kata dan suaranya memang marah. aku cuma diam dan menjawab sesekali saja. rasa bersalah jugak le. niat di sebalik aku tak pernah selit dalam hatiku. aku ikhlas dan mereka yang berurusan denganku tentu ikhlas. itulah anggapanku. aku tak marah sebab aku tau dia mau menjagaku. dia niat baik spy aku tak dipergunakan. terima kasih sahabatku.

beberapa hari selepas itu sh mau berjumpa dengan aku. hatiku berdebar2 apa yang terjadi. sikit2 cerita aku dapat daripada sahabatku tapi kurang jelas. mungkin aku terlalu daif minda ketika itu. aku gagahkan hati untuk berjumpa dgn sh. setelah dalam kereta dia memberikan aku sepucuk surat. dengan cepat aku membuka dan melihat surat itu tulisan ink merah. satu2 ayat kubaca dengan gerak hati. aduhai....bisik hatiku. kenapa begini jadinya. aku cuma diam dan terus memandang surat bertulisan merah itu....dia pun bertanya dan bertanya. aku cuma jawab dengan perlahan dan yang sesuai saja. kini aku sedar yang sahabat ku itu seorang yang cukup baikkkkkkk

surat bertulis merah entah di mana. aku terlupa adakah sh ambil semula atau bagaimana. yang nyata aku terus bertugas sebagai juruhebah di rtm. namun pesanan sahabat aku mesti berhati2 dan berwaspada menjadi peganganku...

lalu surat berink merah itu mengeratkan lagi hubungan murni kami. sering berkongsi cerita dan gurau senda yang terus mendewasakan....

akan bersambung....

No comments:

Post a Comment