Thursday, October 27, 2011

Menjejak kemiskinan

Alangkah bersyukurnya jika rezeki banyak. Mau makan apapun boleh dibeli. Jika melancong rezeki masih berlebih jugak. Segalanya bahagian masing2. Yang penting usaha dulu lepas bertawakal. Namun bagaimana dengan mereka yang memang hidup susah. Kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Memang amat memedihkan.

Begitulah bila kemiskinan menimpa. Ada yang menyatakan miskin itu diwarisi. Takat mana kebenarannya agak kurang tepat. Ini disebabkan sebuah keluarga yang miskin akan berubah jika ada di kalangan anaknya berjaya dalam pelajaran. Kehidupan miskin atau susah ini di mana2 pun ada.

Yang nyata miskin di bandar lebih sukar dikesan. Siapa sangka di tengah2 kepesatan kota yang serba canggih dan mewah masih ada golongan miskin. Mereka kesempitan hidup dan serba kekurangan. Ada juga anak2 tidak terurus. Selain itu keadaan sekitar tempat tinggal tidak bersih. bau persekitaran kurang enak dan kemudahan awam tidak teratur.

Biasanya pangsapuri kos endah yang secara puratanya 15 tingkat diduduki mereka yang kurang mampu. kebanyakan lif rosak dan tangganya pula tidak berpalang dan kotor. Sekali pandang memang tidak larat tengok apa lgi tinggai di kawasan berkenaan. Tetapi disebabkan keperitan hidup dan bah kata pepatah ala bisa tegal biasa.

Mereka ini perlu dibantu. Badan kerajaan dan NGO hendaklah melawat kawasan yang bagai tidak berpenghuni ini....

No comments:

Post a Comment