Thursday, October 20, 2011

maruah artis

Kejayaan Rashidi Ishak menerima ijazah dari Universiti Putra Malaysia (UPM) baru-baru ini mengangkat maruah artis dalam bidang akademik. Tahniah kepada shidi dan keluarganya terutama isterinya Vanida. Artis macam inilah yang sepatutnya diketengah kerana terus mementingkan ilmu walaupun popular. Yang paling nyata tidak leka dengan ganjarannya sebagai artis.

Kebanyakan artis di Malaysia ini kurang ilmu walaupun wang banyak. Ramai di kalangan mereka selepas tingkat lima saja kerana mau menjadi artis. Ada jugak yang bintang cerah sehingga menjadi begitu popular dan bertaraf jutawan. Dengan berbekalkan suara dan promosi yang bagus boleh berjaya dan menjadi kegilaan orang. Namun kedudukan artis di Malaysia ini masih jauh ketinggalan dengan artis luar negara. Tak usah pergi jauh kita bandingkan dengan artis dari Indonesia saja. Ramai artis dari negara jiran itu mempunyai ijazah ataupun sekurang2nya diploma.

Kini yang menyedihkan lagi terdapat artis yang mendapat sokongan ibu bapa pulak. Kononnya anak mereka diajar di rumah saja. Ini disebabkan jadual kejanya penuh sehingga tidak boleh datang ke sekolah. Malah ada juga artis baru yang masih belasan tahun sudah dikelilingi dengan gossip cinta dan putusn cinta. Apa sudah jadi ni terutama anak2 muda. Yang nyata kini ramai kalangan anak2 Melayu lebih utamakan jadi artis ni.

Ingin dinyatakan bahawa tindakan Lisa Surihani untuk menamatkan pelajarannya di luar negara sbelum menceburkan diri sepenuh masa dalam industri seni adalah tindakan yang amat bijak. Mungkin juga dengan sokongan ibunya. Tahniah kepada ibu artis cantik manis itu. Selain daripada itu, tindakan Juliza Azlizan yang melanjutkan pelajaran selepas bergelar juara bintang RTM pun merupakan suatu yang bijaksana. Dia terpaksa berkorban supaya tidak kaya dan glamor dalam usia yang muda kerana kejar ilmu.

Sampai bila anak-anak Melayu terutama terlalu gilakan dunia artis sehingga membelakangkan kepentingan ilmu. Mungkin antara sebab yang lain ialah, malas belajar, mau popular, idola mereka artis, dorongan ibu bapa, glamor boleh jadi kaya, boleh pikat orang berpangkat dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment