Sunday, October 9, 2011

Bujet -belanjawan 2012

Pembentangan bujet 2012 sudah berlalu dua hari berlaku. Namun masih rancak diperbual oleh rakyat. Ternyata ramai yang mengambil berat. Cuma perlu jugak diketahui ada kalangan mereka yang tidak selesa dengan bujet berkenaan seperti petugas swasta. Nampaknya tak ada suatu yang baru berkaitan dengan mereka dalam bujet berkenaan.
Memang hakikatnya tidak dapat dipuaskan semua hati manusia di dunia ini. Apapun yang dirancang dan dilaksanakan sudah tentu ada yang tidak puas hati. Makanya, timbullah macam andaian sehingga ada kalangan tertentu putar belitkan fakta. Kenapa begini jadinya?
Kini yang membimbangkan rakyat ialah impak kenaikan gaji dan lain2 kemudahan yang bakal dilaksanakan itu menyebabkan para peniaga naikkan harga barang. Jika sudah naik harga barangan itu tentunya untuk turun harga amat payah sekali. Kemungkiran harga turun itu susah untuk berlaku. jika perkara ini berlaku sudah tentu ia amat membeban rakyat. Yang lebih menyedihkan lagi apabila sesesuah keluarga itu miskin tetapi tidak mendapat haknya. Kini yang perlu jiran atau jawatankuasa yang berkaitan hendaklah segera bertindak.
Memang wang bukan segalanya tetapi wang adalah keperluan dalam hidup. Pelbagai berlaku jika wang tidak cukup. Ada yang sanggup mencuri dan membunuh kerana maukan wang yang banyak. Wang itu menjadi kawan dan wang juga boleh menjadi lawan.

No comments:

Post a Comment