Thursday, October 27, 2011

Apakah makna sepi itu?

Kenapa bulan oktober berlalu sepi? Sedangkan ada program penuh makna. Adakah memang orang-orang sekarang tidak prihatin atau tidak gemar dgn program itu? Siapa yang boleh menjawab?

Adakah anda semua ingat atau tau bahawa bulan Oktober adalah Bulan Bahasa? Jika tidak tau apa sebabnya? Sedangkan banyak program disusun dan dilaksanakan. Semuanya untuk memartabatkan bahasa Melayu yang terpetri dalam Perlembagaan sebagai bahasa kebangsaan.

Kementerian Penerangan Komuniksi dan Kebudayaan telah menyusun atur program khusus untuk mendaulatkan bahasa kebangsaan. Sayangnya orang yang datang di kalangan kelompok yang sama saja. Begitulah setiap tahun. Kita asyek2 tengok budak sekolah, pelajar universiti dan mereka yang aktif dalam bidang sastera dan budaya. Kenapa begitu jadinya? Seolah2 sasaran cuma mereka yang berkenaan saja. Mana dia NGO2 yang bersuara lantang? Rasa malukah mendaulatkan bahasa Melayu?

Sepi itu datang sebab memang ramai yang tidak hiraukan pendaulatan bahasa kebangsaan ini. Tidak dinafikan di kalangan orang Melayu sendiri tidak mengambil berat terhadap bahasa Melayu. Terdapat juga orang Melayu lebih megah dan selesa menggunakan bahasa Inggeris berbanding bahasa melayu. Ada yang beranggapan jika mau terkenal, maju dan dihormati mesti berbahasa Inggeris. Sedih bunyinya tapi kenyataannya demikian.

Perlu dinyatakan terlalu sedikit kaum bukan Melayu yang mau dan bangga berbahasa Melayu. Mereka tidak ada semangat kepunyaan. Ini amat berbeza dengan suasana perjuangan bahasa Indonesia. Di sana semua diwajibkan menggunakan bahasa Indonesia dan begitu juga dengan nama- semuanya nama Indonesia. Andainya perkara ini dipratikkan di Malaysia ramai le terasa jatuh klas dan sebagainya.

Sikap acuh tak acuh rakyat Malaysia negara ini menyebabkan bahasa kebangsaan sudah kehilangan jiwanya. Untuk bangkit dan berikan semangat dan jiwa bukan kerja mudah. Pastinya mereka mempunyai pengaruh dan kuasa yang boleh bangkitkan bahasa itu di tempatnya sepeti zaman dahulu. Ramai tahu bahasa Melayu pernah menjadi bahasa lingua frangka. Punya tinggi pencapaiannya. Ia menjadi bahasa perdagangan ketika kegemilangan Negeri Melaka. Bahasa Melayu dihayati semasa Zaman Pedagang2 China di Melaka.

Jika dipandang sepintas lalu Malaysia mudah untuk memantapkan bahasa Melayu jika semua kaum berkerja sama dan sedar bahawa mereka perlu melelakkan kepntingan Bahasa Melayu. Hendaknya pelbagai kaum bersatu untuk memajukan bahasa pusaka intu. Itulah perjuangan sebenarnya.

No comments:

Post a Comment